Kerää / Tutkii

Otso Kautto: Rituaalinen matka rituaaliin, osa 2/4

Otso Kauton tutkimusmatka Mexikoon -matkapäiväkirjaa ja muistiinpanoja, osa 2:

4. Ensimmäinen harjoitus. Citlalmina.

Citlalmina on tanssi joka pohjaa toisaalta Nahuatl seremonioihin, toisaalta tiibettiläisiin pyhiin tansseihin. Nunezin syyskurssit ovat loppumassa, ja minulla on yksi mahdollisuus osallistua tanssiin ennen joululomia.

Herätys kello 5 aamulla. Jugurttia, mehua. Laitan hotellihuoneen kahvinkeittimen porisemaan. Olen nähnyt sekavia unia. Repun olen pakannut edellisenä iltana, verkkarit, huppari ja vaihtopaita. Kello 5.15 kahvi on juotu, olen reilusti edellä aikatauluani. Laitan kellon herättämään 5.35 ja nukahdan vielä hetkeksi. 5.45 olen ulkona.

Yhä yö. Kävelen määrätietoisesti, ensimmäinen kortteli on hämärä ja likainen. Ovisyvennyksissä nukkuu asunnottomia pahvikasoissaan.

Tulen pian vilkkaasti liikennöidylle tielle, katukeittiöitä pystytetään, joissain on jo pannut tulella ja öljy tirisee. Saavutan miehen, hän näkee silmäkulmasta minut; ison miehen takanaan ja vetäytyy hiukan syrjään jotta ei joutuisi kulkemaan edelläni. Ohitan hänet ja otan muutaman ripeän askeleen jotta syntyy turvallinen välimatka. Sekä hänelle että minulle.

Pian olen metroasemalla, vilinä on varhaisesta hetkestä huolimatta hulinaa.

Munkkeja myydään kovalla huudolla.

Metro tulee heti. Olen Chapultecin asemalla 20 minuuttia etuajassa.

Seison ja katselen ihmisiä. Nuoripari suutelee aamuruuhkan keskellä. Suudelma kestää koko odotukseni ajan, keskellä ruuhkaa. He piirtyvät ihmismassojen liikettä vasten. En saa silmiä irti.

Oppaani tulee, kävelemme Chapultecin metsän läpi. Kun Meksiko oli järvi oli tämä paikka saari. Muutama osallistuja on jo paikalla. Jokainen venyttelee omaan tahtiinsa tavallaan. Monien liikkeissä on joogavaikutteita.  Päivä alkaa valjeta. Tämä tanssi on voimallisin juuri näin, aamunsarastuksessa. Kun kysyn miten minun tulee osallistua saan ohjeeksi että ”koita pysyä mukana ja pysyä poissa tieltä”.

Nunez tulee. Hän on myöhässä sillä parkkipaikan kanssa on ollut jotain byrokraattisia ongelmia. Asetumme piiriin istumaan hetkeksi. Nunez juttelee niitä näitä. Tunnelma on rauhallinen. Nousemme ylös. Osa sitoo nilkkoihinsa helistimiä ja ottaa marakassit käsiin.

Imitoin tanssin liikkeitä, rytmit ovat yksinkertaisia. Olen koko ajan hiukan jäljessä. Mutta ilokseni jokaisella tuntuu olevan oma tapansa tehdä liikkeet.

Tanssi koostuu kahdesta osasta, ensimmäinen on intiaanien seremonioista johdettu liikesarja, toinen buddhalainen temppelitanssi. Jaksoja tehdään vuorotellen. Tahti on kova, koko ajan hypitään, tiibetiläiseen osioon kuuluu myös huutoa. Tanssi kestää puolitoista tuntia. Olen läpimärkä hiestä.

Paljon pyörähdyksiä, paljon rytmistä polkemista. Pohkeet lujilla.

Rituaalia ei selitetä. Meditatiivisuutta ei alleviivata. Lopussa on yhteinen käsistä pitämisen hetki jonka maestro ohjeistaa ”ajatelkaa että tämä olisi ikään kuin kiitollisuuden osoitus maalle” hän toistaan ”ikään kuin” sanat muutamaan kertaan.

On hyvin selvää että me leikimme yhdessä seremoniaa. Ja juuri tuo leikin ja todeksi tulevan leikin raja tuntuu toteuttaessa voimalliselta.

Nunez käyttää toisaalla termiä ”vakava leikki” ja myös ”vaarallinen leikki”. ”Maallisen pyhyys” on paradoksi joka on läsnä.

Kysyn oppaaltani lopun seremoniallisen hetken merkitystä:

”Ihminen on täällä kiittämässä ja tunnistamassa: koska puu ei tiedä olevansa kaunis on meidän tehtävämme kertoa se hänelle.”

Oppilaat ovat tuoneet herkkuja ja hedelmämaitoa. On kauden viimeinen tunti ennen joululomaa. Tutustumme toisiimme. Poskisuudelma vain toiselle poskelle. Opin sen kun yritin Espanjan tapaan molempia poskia ja kolhimme nenät. Tervehtimisen rituaalit.

Hikisen halauksen lumo; hiki siirtää kehon rajat.

5. Kirjoituspäivä

Yritän sulatella ensimmäistä kohtaamistani Maestron kanssa. En saa itsestäni ulos mitään järkevää. Muistikuvani ovat yhtä tanssin pyörrettä, hiukan outoa tunnelmaa.

Kirjoitan muistikirjaan sarjan sekavia pohdintoja:

Onko paska minua kun on vielä suolessa? Miten koira merkkaa ja laajentaa reviiriään itsellään, kusellaan. Ihmiselle raha on koiran kusta. Ihminen sanoo, nimeää, omii: puhe on koiran kusta.

En pidä siitä että metrossa ruuhka-aikana on naisille omat osastot. Sillä on tarkoitus suojella naisia likistelijöiltä, mutta mielestäni siinä vain alistutaan siihen että tilanne on pysyvä. Naiset survotaan tiiviiksi pakaksi (ja siellä kuulemma tapellaan paljon ja käytellään kyynärpäitä) tyyliin: ”Me suojelemme teitä”. Paskat, suojelu olisi sitä että perseen kourijat pantaisiin kuriin. Likistelystä tulee instituutio kun sille annetaan raamit.

Olen kuumentanut rituaalin käsitettä mielessäni ja nyt se on kaasuuntunut, rituaalihöyryä tihkuu kaikkialle.

Rituaali on runoutta, metaforien kiteytymistä teoiksi, se on dualismin välttämätön ehto. Ja samalla: miten voin niputtaa parantamisen ja poliisin univormut, herkän liipaisinsormen ja kahvinjuonnin.

Olen tänään ihan turisti.

Ystävällisyyden ja kohteliaisuuden rituaalit. Voisiko niitä vain kutsua ystävällisyydeksi ja kohteliaisuudeksi?

Opin eilen uuden ilmaisun: ”Padre”. Sen varsinainen merkitys on ”Isä”, mutta sitä käytetään merkityksessä ”tosi mahtava, hieno, mieletön. Asian voi ilmaista myös ”poca madre” joka on kirjaimellisesti ”vähän äiti.” Kysyin emännältäni termin sovinistisuus häiritse. ”No nyt kun kysyit niin onhan se hiukan sovinistinen, ei sitä ajattele, sanoo vaan…” Aika faijaa, vähä mutsia. Kysyin voiko sitten sanoa että jokin on ”madre” ja tarkoittaa että oli kyllä aika mitätöntä. ”Joo”. En kyllä tiedä miten tämä rituaaleihin liittyy, mutta jos rituaali on samaa perhettä metaforien kanssa niin ehkä joku todella faija yhteys löytyy, tai sitten koko hahmotelma on ihan mutsia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s