Kerää / Yhdistää

Sofia Silfvast: Tarantella – parantava tanssi, rituaalinen luovuus ja kulttuurinen muisti

Sofia Silfvast kertoo Etelä-Italian kansanmusiikista ja tanssista tarantellasta, joka on viime vuosina kokenut valtavan suosion kasvun. Sofia on haastatellut tanssijoita, jotka toimivat esiintyjinä, opettajina ja perinteenvälittäjinä Italiassa ja eri puolilla Eurooppaa. Tanssijat tutkivat tarantellaa taiteellisena ilmaisuna sekä sen terapeuttisia ja rituaalisia mahdollisuuksia.

Tarantella on yleisnimitys musiikille ja tansseille, joille yhteistä on 6/8 rytmi ja tamburello- rumpu. Tarantella voi olla piirissä tai pareittain tanssittavaa. Tarantella tarkoittaa ”pientä hämähäkkiä”. Nimi antaa viitteitä sen yhteydestä tarantismiin, musiikilla ja tanssilla parantamisen rituaaliin, joka oli voimissaan vielä 1950-luvulla Etelä-Italian saappaankärjessä Salenton seudulla.

tarantarte1

Tarantismi perustui uskomukseen hämähäkin piston aiheuttamaan sairaustilaan josta parantuakseen oli tanssittava päiväkausia erikseen paikalle kutsutun orkesterin kanssa. Rituaalissa parannettava ruumiillisti hämähäkin liikekielen jonka puremaksi oli joutunut. Pyhimys Paulus toi uskomuksen mukaan lopullisen parannuksen. Ymmärrys pyhimyksen roolista oli ristiriitainen: hänet ymmärrettiin niin parannettavan aviomieheksi kuin hämähäkin liittolaiseksi.

Tarantellan soittaminen muissakin kuin parantamiseen liittyvissä tilanteissa, kuten häissä, hautajaisissa ja muissa juhlissa, on 1990-luvulta alkaen kasvattanut suosiotaan. Kansanmusiikkiliike syntyi Pohjois-Italiassa, jossa asui paljon Etelä-Italiasta muuttaneita. Tarantismin symboliikka innoitti teatterintekijöitä uudelleenluomaan pizzican koreografiseksi, esitykselliseksi tanssiksi, joka sai valtavan suosion 1990-luvulta eteenpäin eri puolilla Italiaa. Tarantismi oli alunperin heikoimmassa asemassa olevien naisten rituaali, joten kiinnostavaa on myös se, miten viime vuosina tarantella on noussut Etelä-Italiassa ylpeyden aiheeksi ja osaksi paikallista identiteettiä.

Tanssiliikkeessä Sofiaa kiinnostavat rituaalinen luovuus, yhteisöllisyyden kaipuu ja kulttuurinen muisti.  Tanssijat puhuvat tarantellasta toistuvasti rituaalina, joka vie yhteyteen oman itsen,  menneisyyden sekä menneiden sukupolvien kokemusten kanssa. Tarantismin muisto elää tietoisuutena tanssin ja musiikin parantavasta voimasta.

tarantarte2

kuva rituaalimuseo2Kulttuurintuottaja ja opiskelija Sofia Silfvast kirjoittaa gradua tarantellasta Helsingin yliopiston Intercultural Encounters-maisteriohjelmassa. Hän tutustui tarantellaan vuonna 2007  Giudeccan saarella Canzoniere Grecanico Salentinon konsertissa. Sofia on aikaisemmin tutkinut rituaalisuutta kokemuksellisesti teatterin keinoin mm. Höyhentämö-teatterissa.

Sofia Silfvastin esitelmä Tarantella-tanssista ja rituaalisesta luovuudesta Riitti soikoon! -ohjelmakokonaisuudessa 27.8.2014 ”Luonnollinen, eläimellinen ja maaginen tietoisuus” :

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

One thought on “Sofia Silfvast: Tarantella – parantava tanssi, rituaalinen luovuus ja kulttuurinen muisti

  1. Mielettömän mielenkiintoista! Ja onni että löysin nämä sinun sivut, olen etsinyt koko aamupäivän tietoa Tarantellasta, musiikki, laulu, mytologia – eri hakusanoilla. Tämä oli löytö! Kiitos!

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s